ارتباط با کارشناسان...
ارتباط با کارشناسان...

کاشت سدروس
//آفتاب دوست

کاج سدروس

کاج سدروس از زیباترین و محبوب‌ترین انواع گونه‌های گیاهی تیره کاج‌هاست. رشد کُند و منظم شاخه‌ها، رنگ زیبا و ارتفاع مناسب این درخت آن را برای فضاهای مختلف از منازل تا پارک و جنگل‌کاری مناسب نموده است.

گونه های معروف سدروس :

  1. سدروس دئودارا
  2. سدروس آتلانتیکا
  3. سدروس لیبانیکا

چگونه انواع سدروس از هم تشخیص داده می شوند؟

سدروس دسدروس دئودارا دارای شاخه های مجنون با برگهای سبز روشن می باشد ،سدروس آتلانتیکا با شاخه های ایستاده وبرگهای کوتاه برنگ نقره ای بوده ،سدروس لیبانی شبیه سدروس دیودار است اما برگهای ان برنگ سبز تیره بر روی شاخه های اویخته قرار گرفته اند.

هم چنین بخوانید: کاشت چمن طبیعی در مشهد

سدروس دئودارا :

از درختان سوزنی برگ همیشه سبز با حداکثر ارتفاع ۲۵ تا ۳۵ متر پس از ۲۰ سال است.

از بین ارقام مختلف آن، سدروس دئودورا، زیباتر است و به همین دلیل رواج بیشتری دارد. سدروس آتلانتیکا و سدروس لیبانی دو رقم دیگر آن هستند که تفاوت‌هایی در رنگ، تراکم سوزنها و شاخه‌ها و ویژگیهای مراقبتی دارند. برای مثال سدروس آتلانتیکا به سرما و بخبندان طولانی مقاوم است.

شرایط محیطی آن به لحاظ خاک اسیدی و به لحاظ اقلیم گرم و مرطوب است. درخت مقاومی است و در اکثر خاک ها رشد می‌کند ولی در خاک شنی، ماسه ای، گچی، غنی و عمیق و خوب زهکشی شده بهتر رشد می‌کند. خاك هاي مردابي را تحمل نمي كند. سدروس برای رشد مطلوب به

سدروس آتلانتیکا :

Cedrus atlantica نام علمي:

Atlas ceder نام انگليسي:

ارتفاع: 2400-1500 سانتي متر

 گستردگي: 1200 سانتي متر

قطر تاج پوششي: 18-9 متر

 

خصوصيات گياهي :

درختي است هرمي شكل ، گسترده و منظم داراي حالت رشد باز و شاخه هاي افراشته و افقي . انتهاي شاخه اصلي متراكم است. پوست تنه خشن و برنگ قهوه اي تيره است. 

  • برگها: به رنگ سبز مايل به آبي ، كوتاه و سوزني  

  • شكل بطول 2.5-2 سانتيمتر ميباشند.

  • واريته glauca  داراي برگهاي آبي روشن است.

  • ميوه : مخروط هايي به طول 7.5-5  سانتي متر كه مسطح يا در قسمت فوقاني مقعر هستند . دو سال طول مي كشد تا به بلوغ برسند

  • سيستم ريشه اي:  عمقي

  • سرعت رشد: بسيار كند

نياز هاي طبيعي :

  • آب و هوا : گرما و سرما  و حتي انجماد طولاني مدت را تحمل مي نمايد.

  • خاك : خاك اسيدي، لومي يا رسي با زهكشي خوب را ترجيح مي دهد . خاك هاي مردابي را تحمل نمي كند .

  • نياز نوري : آفتاب كامل ، سايه آفتاب باد را تحمل ميكند .

سدروس ليبانيكا :

سدر لبنان آنقدر شبيه به cedrus atlantica  است كه براي يك فرد عادي تمايز اين دو مشكل ميباشد . هر دو داراي نيازهاي طبيعي و پرورش يكسان بوده ، به مقاصد مشابه در طراحي ضاي سبز بكار ميروند .

سدر لبنان تنها زماني كه به چند صد سالگي برسد تولي طرح هاي زيباي معروفي ميكند كه در نقاشي ها و طرح هاي رسم شده كاربرد دارد .   

هم چنین بخوانید: طراح و مجری تخصصی سیستم آبیاری در مشهد

سدروس دئودرا :

نام علمي : cedrus deodora

نام انگليسي : deodar  cedar

ارتفاع : 2400-800 سانتي متر

گستردگي : 1200 سانتي متر

قطر تاج پوششي : 15-9 متر

خصوصيات گياهي :

درختي است بزرگ ، متراكم و منظم داراي شاخه هاي افراشته و افقي كه در جواني در قسمت انتها آويخته است ، با بالا رفتن سن ، شاخه ها چوبي تر ميشوند. پوست تنه قهوه اي در درختان كهن شديدا شياردار ، در درختان جوان خاكستري رنگ وصيقلي است .

  • برگ: برگهاي آن سبز درخشان ، زرد، سبز يا سبز مايل به آبي ، به طول 5-2.5 سانتيمت ، سخت و سوزن مانند بوده، بطور متراكم بر روي شاخه ها آرايش يافته اند.

  • ميوه : مخروط هايي كه  در قسمت بال مدور و 12.5-7 سانتيمتر درازا و 6.5 سانتيمتر هنا داشته و دو سال طول ميكشد تا كامل شوند .

  • سيستم ريشه اي : عمقي

  • سرعت رشد: سريع 

نیازهای طبیعی :

  • آب وهوا : گرما و تا حدودي سرما را تحمل مي كنند اما به سرماي زياد يا يخبندان طولاني مدت حساس است.

  • خاك: خاك اسيدي ، قليايي ،خاك رسي يا لومي با زهكشي خوب را ترجيح ميدهد . خاكهاي مردابي را تحمل نميكند . به خشكي مقاوم است.

  • نياز نوري: تابش مستقيم آفتاب باد را تحمل مي كند.

شاخه هاي اين درخت حالت طبقه طبقه دارند و به همين دليل بسياري از افراد آن را با كاج مطبق اشتباه مي گيرند .یکی از گونه های مورد استفاده در جنگل کاری در شمال کشور ، سدروس دئودرا بوده که بذر آن را در موسسات تحقیقات و جنگل ومراتع در سال 1349 با هدف بررسی های سازگاری وارد و در ایستگاه تحقیقات جنگل و مراتع پاسند کشت نمود.این مجموعه از 17 سالگی شروع به بذردهی کرده و به عنوان اصلی ترین منبع تولید بذر سدروس در سطح منطقه مورد استفاده قرار میگیرد به رغم بذردهی فراوان و سالانه ، تولید نهال آن با چالش های زیادی همراه است.

گرچه گفته می شود که بذر های تازه جمع آوری شده برای جوانه زنی مشکلی ندارد.اما زمان کاشت بذر سدروس در اروپا اوایل فروردین و در شمال ایران اواسط اسفند ماست.باید توجه داشت که نگهداری چند ماهه ی بذر سدروس حتی در سردخانه هم قدرت جوانه زنی بذر می کاهد.اما با افزایش عمق کاشت بیش از 10 میلی متر باعث کاهش میزان جوانه زنی بذر گردید.

آفتاب کامل نیاز دارد و نیاز آبی آن متوسط است. تکثیر این درخت از طریق قلمه، پیوند و بذر صورت می‌گیرد.